Sollenkroka ö

Vi på vår ö

Så lider sommaren 2021 mot sitt obönhörliga slut. En sommar där vi fått njuta av fantastiskt
väder och sett ön full av sjudande aktivitet och liv.

Ett halvt år har också gått sedan vårt föreningsmöte vilket också gett mig anledning att
fundera lite på vad det är som gör vår ö till något alldeles särskilt speciellt. De flesta tycker
säkert att just deras ställe oavsett var det ligger har något extra. Det är nog en naturlig följd av
att man gillar det man själv valt. Många på vår ö har varit här sedan tomterna styckades och
andra har hittat hit på senare tid. Somliga var barn när de kom och har därigenom sina rötter
förankrade här. Och många av oss som är nyare här känner närmast bokstavligen hur våra
rötter få fäste.

Vad är det då som gör Sollenkroka ö till något alldeles extra? Det mest avgörande är nog alla
vi som är på ön. Den fantastiska naturen är självfallet grunden, men utan den goda samvaron
riskerar den fysiska miljön att bli underordnad. Det är svårt att med korta ord sätta fingret på
vad vi gör som gör att det är så bra. Jag tror att det handlar om en bra mix av social samvaro
och möjligheten att vara sin egen hemma hos sig. Jag tycker mig känna igen något liknande
när jag en gång bodde i studentkorridor med gemensamt kök. Öppen dörr eller ett besök i
köket gav en social boost som underlättade studierna. Det är samma här på ön – bara att ge sig
ut och stanna till när man möter någon. Det är fantastiskt att se hur grannar, gamla vänner och
nya vänner omtänksamt förhåller sig till varandra.

Ni håller med, eller hur? Vad behöver vi då för att behålla och utveckla vår ömsesidiga
samexistens? En del av det är att det allmänna är vårt gemensamma – det innebär att ingen
kan ta sig rätt att bara göra vad som faller en in med det som vi förvaltar tillsammans. Det är
för att hantera det gemensamma som vi har en förening och det är genom den som vi ska
hantera naturområden, bryggor, vägar och annat. Det finns goda förutsättningar för att vi ska
kunna hantera de flesta utmaningarna vi möter och att det grundar sig i att vi inser att tilliten
bygger på att vi respekterar vår gemensamma instruktion för ”god samvaro” som vi uttrycker
här på vår webbsida. Leta här om du vill veta hur vi vill att det ska vara – och om något är
oklart hör av er så kan vi reda ut. Fråga eller kom med förslag med lösningar om ni vill att
något ska ordnas.

Vi ses på ön under hösten – vid gemensamma aktiviteter eller andra träffar helt utan planerad
anledning. Härligt, eller hur.
Väl mött!
/Dag

Vi på vår ö Läs mer »

Ny sjösättningsramp

Nu är sjösättningsrampen vid A-bryggan färdigbyggd.

Den har i princip samma konstruktion som den förra, men är nu ca två meter längre för att underlätta sjösättning vid lågvatten.

Vi behöver dock vänta ca en vecka innan användning då virket måste bli vattenmättat för att sjunka ner ordentligt och sätta sig på plats.

När rampen är klar för användning tar vi bort vikterna och markeringarna på slutet av rampen och lägger upp en notis här på webbsidan.

Bryggkommittén vill rikta ett stort tack till er alla som hjälpte till med att bygga.

Soliga hälsningar från Bryggkommittén!

Ny sjösättningsramp Läs mer »

Information om avlopp

Som de flesta av oss känner till pågår en inventering av alla små avlopp i Värmdö kommun. Inventeringen har pågått sedan 2018 med målet att alla öars avlopp, ca 15 000, ska vara inventerade senast 2022.

Enligt information på Värmdö kommuns hemsida kommer fastigheter på Vindö och Nämdö inventeras med platsbesök under 2021.

Innan platsbesök genomförs ska fastighetsägare få ett brev hem med ett antal frågor att besvara vilket är det första steget i inventeringen. I samband med platsbesöket tas en avgift ut.

Här kan du läsa mer om inventeringen och hur det är planerat att genomföras:
https://www.varmdo.se/byggabomiljo/vattenochavlopp/smaavlopp/inventeringavsmaavlopp.4.1a82111d16e6c321a368eb9b.html

Vet man att avloppet inte uppfyller dagens krav kan man ansöka om tillstånd för nytt avlopp. Har man skickat in en komplett ansökan innan utsatt datum för inventeringen genomförs inte denna.

På Värmdö kommuns hemsida kan man läsa om vilka krav som ställs på avlopp om man har vattentoalett eller inte.
Själva handläggningen för en ny avloppslösning är förenat med en avgift och dagsläget har miljöenheten på Värmdö kommun en ganska lång handläggningstid (ca fyra månader under våren 2021).

På Värmdö kommuns hemsida finns mycket information om hur man går tillväga om man vill ansöka om tillstånd för nytt avlopp och hur processen går till. Vill man ha rådgivning går det att boka en timmes kostnadsfri rådgivning hos Vatteninfo Sverige AB. Bokningen sker via Värmdö kommuns hemsida.

Frågor och svar om avlopp:

https://www.varmdo.se/byggabomiljo/vattenochavlopp/smaavlopp/vanligafragoromsmaavlopp.4.1a82111d16e6c321a368ec03.html

Information om avlopp Läs mer »

Båtrampen vid A-bryggan

Hej, Som ni säkert redan känner till kommer rampen vid A-bryggan att renoveras.
Kan vara bra att känna till tiderna för detta projekt, om ni har behov av en sen sjösättning.

Nuvarande ramp kommer att monteras ner 6 juli och uppbyggnad av den nya rampen genomförs 20-21 juli. 

Bryggkommittén vill reservera sig för att dessa datum kan komma att behöva revideras, p.g.a oförutsedda händelser under arbetets gång.
Hälsning från Styrelsen och Bryggkommittén.

Båtrampen vid A-bryggan Läs mer »

Parkering

Hej öbor!
Sommaren är här och midsommar är nära. Det innebär att vi väntar oss många på ön och att många också vill ta emot besökare. Vi uppmanar därför alla att parkera så att det ryms fyra rader bilar på vår gemensamma parkering. Det är lätt hänt att det annars lite obetänkt blir endast tre rader.

Trevlig sommar!

/Styrelsen

Parkering Läs mer »

Midsommar

Hej!

Äntligen är sommaren här på allvar och midsommar närmar sig. Då endast 100 personer får samlas tillsammans utomhus, enligt nuvarande rekommendationer, måste vi begränsa vårt gemensamma, traditionsenliga och uppskattade midsommarfirande även i år. Dock ska inte barnen gå lottlösa. Kl. 15.00 på midsommarafton arrangerar familjen Fahrman fiskdamm på midsommarängen. Välkomna alla barn!


Renovering av möbler på B-bryggan.
Vill du hjälpa till att renovera möblerna på B-bryggan nu i helgen 12-13 juni?
Anmäl dig till Eva Reinius genom att skicka ett SMS på 070-975 17 41. Eva kommer styra upp med tider och vad du eventuellt bör ta med dig.

Somriga och glada hälsningar från styrelsen 

Midsommar Läs mer »

Årsmöte 2021, Brantens Byalag, 24 mars

På grund av de extraordinära omständigheter som råder kring pandemin kommer årsmötet 2021 hållas digitalt.

Brantens Byalag är en ideell förening och det finns inga särskilda riktlinjer eller råd kring ideella föreningars möjlighet att genomföra årsmöten, när det inte är tillåtet med större sammankomster. Vi väljer därför att ta efter hur tillfälliga regler ger ekonomiska föreningar möjlighet att hålla digitala årsmöten. Vår tolkning av stadgarna är att det viktigaste är att vi genomför det planerade årsmötet. Styrelsen hoppas på er förståelse och att ni ger oss ert stöd till att vi genomför ett digitalt årsmöte. Det är självfallet vår förhoppning att detta år blir ett undantag.

För att säkerställa att föreningens medlemmar ges möjlighet till inflytande, kommer vi att tillämpa förtidsröstning, läs mer om det i mejlutskicket. Denna förtidsröstning kommer vara din närvaro och bli mötets röstlängd.

Styrelsen har gjort ett aktivt val att begränsa mötet till de formella beslut som krävs för att föreningens verksamhet ska kunna fortgå – frågor som förutsätter en mer fördjupad diskussion skjuts därmed upp till senare föreningsmöten.

Tid: Onsdag 24 mars kl. 18.00-20.00

Plats: Teams-länk till digitalt möte kommer att mejlas separat till dig från dag.larsson@lif.se
OBS. Vid större mejlutskick kan ibland e-post hamna i mappar för skräppost, så kolla alla dina mappar om du inte har fått något mejl.

Anmälan: Förtidsröst till styrelsens sekreterare janerik@hicommunication.se, senast 21 mars 2021.

Teknik: Ni behöver inte ladda ner någon programvara eller app – i inbjudan kommer det att finnas en länk man klickar på för att ansluta till mötet. Måndag 22 mars kl. 18.00-19.00 kommer vi att hålla ett testmöte för att säkerställa att tekniken fungerar. Alla är välkomna att delta på detta provmöte – ett bra tillfälle för dig att säkerställa att din teknik fungerar och hur du hanterar de viktigaste mötesredskapen. Länk till mötet kommer att mailas från dag.larsson@lif.se några dagar innan mötet.

Handlingar: följande handlingar finns att tillgå på https://www.sollenkrokao.se/dokument-2021

  • Verksamhetsberättelse 2020
  • Resultat- och balansräkning 2020
  • Revisorernas berättelse
  • Budget 2021

Förtidsröstning, dagordning och valberedningens förslag skickas ut med e-post inför årsmötet.

Frågor: Har du några frågor angående årsmötet är du välkommen att maila styrelsen@sollenkrokao.se

Årsmöte 2021, Brantens Byalag, 24 mars Läs mer »